Після початку повномасштабної військової агресії населені пункти України систематично зазнають ракетних ударів, а прифронтові міста і села — бомбардувань, артилерійських і мінометних обстрілів.
Як війна вплинула на суди і суддів?
У перші місяці повномасштабного вторгнення рф в Україну судова система перебувала в стані розгубленості, частина суддів із центральних та східних областей фактично перемістилася в західні регіони України, деякі судді виїхали за кордон, оформивши щорічні оплачувані відпустки або відпустки без збереження заробітної плати. Судові засідання майже не проводилися. Помічникам суддів було дозволено відповідно до наказів голів судів здійснювати роботу дистанційно.
Рішенням від 24 лютого 2022 року № 9 Рада суддів України звернула увагу всіх судів України, що навіть в умовах воєнного або надзвичайного стану робота судів не може бути припинена, тобто не може бути обмежено конституційне право людини на судовий захист.
Оговтавшись від військового вторгнення росіян, на сьогодні більшість суддів перебувають на своїх робочих місцях, розглядають справи як у письмовому провадженні, так і безпосередньо в судових засіданнях, у т. ч. у режимі відеоконференцій.
За офіційними даними ДСА України станом на грудень 2022 року, 589 судів здійснюють правосуддя. Підсудність 169 судів змінена (https://dsa.court.gov.ua/tu14/pres-centr/general/1385763/). Станом на травень 2023 року 87 судів не здійснюють правосуддя через те, що розташовані на окупованих територіях, ще 84 суди не здійснюють правосуддя з 2014 року, оскільки перебувають на непідконтрольних уряду України територіях анексованого Криму та окупованих землях Луганської та Донецької областей. 13 судів повністю зруйновані, 7 суддів і працівників суду загинули, 9 отримали поранення, 1 суддя звільнена з полону (https://suspilne.media/466199-golova-radi-suddiv-pro-robotu-sudiv-pid-cas-vijni-konkurs-do-vkks-spravi-sodo-voennih-zlociniv-ta-suddiv-na-fronti).
Користуючись під час воєнного стану наданими повноваженнями, Голова Верховного Суду своїми розпорядженнями змінив територіальну підсудність судів, які розташовані на окупованих територіях.
Справи судів передані до інших судів, які продовжують їхній розгляд. Судді з окупованих територій відряджені до судів, до яких передаються справи, і продовжують виконувати свою роботу. Завдяки електронному суду, інтернету громадяни на окупованих територіях можуть звернутися до суду за окремим рішенням. Наразі за показниками кількості надходжень і розглянутих справ судді вийшли на довоєнний рівень роботи.
Водночас судді стикаються з проблемами, які пов’язані з передачею справ із судів, територіальна підсудність яких була змінена. Так, приміщення деяких судів, які розташовані на окупованих територіях або в зонах, де ведуться активні бойові дії, зазнали руйнації, майже повністю розграбовані, відсутнє серверне та технічне обладнання. Через швидку окупацію справи не встигли вивезти. В основному передача відбувається через сервери в електронному вигляді, проте не всі матеріали справ були на час окупації відскановані. Усі ці обставини призводять до того, що до судів надходять матеріали справ не в повному обсязі, що ускладнює їх розгляд.
Що стосується кримінальних справ, то вони будуть відновлюватися і розглядатися далі. Однак проблематичним є питання розгляду цивільних, адміністративних справ, оскільки процесуальне законодавство такого механізму не містить. На жаль, по тих справах, які не були розглянуті, втрачені й залишилися на окупованих територіях, необхідно подавати нові позови, і вони будуть розглядатися спочатку.
Також проблемним є питання з повідомленням учасників справи, які перебувають на окупованих територіях. З деякими учасниками відсутній будь-який зв’язок, їх фактичне місцезнаходження не відоме. Тому в багатьох випадках розгляд таких справ фактично зупиняється.
Окрім того, надзвичайно гострим є питання безпекового простору в будівлях судів або поруч з ними. За рекомендацією Ради суддів України про недопустимість ігнорування сигналів повітряної тривоги судді у випадку сигналів повітряної тривоги припиняють проводити очні судові засідання. На підставі рішення Ради суддів від 2 березня 2022 року (https://rsu.gov.ua/ua/news/usim-sudam-ukraini-rsu-opublikuvala-rekomendacii-sodo-rooti-sudiv-v-umovah-voennogo-stanu) голови судів видали накази про визначення алгоритму дій під час повітряної тривоги на час дії воєнного стану в Україні, відповідно до яких суддям наказано зупиняти проведення судових засідань після оголошення сигналу «Повітряна тривога», суддям і працівникам апарату пройти до найближчого укриття, заборонено відвідування суду громадянами. І тут перш за все виникають питання: де розташоване те укриття, як близько від будівлі суду?
Здебільшого в приміщеннях судів і неподалік відсутні укриття, що позбавляє затверджені алгоритми дій під час сигналів повітряної тривоги будь-якої ефективності та сенсу.
Через відсутність поблизу відповідних захисних споруд і неможливість забезпечити надійний захист працівників у робочих приміщеннях, відвідувачів суду робочі групи суддів не раз надавали пропозиції членам Комітету ВРУ з питань правової політики внести зміни до КАСУ, ЦПКУ, ГПКУ, зокрема із зазначенням можливості суду під час дії воєнного або надзвичайного стану розглядати справи поза межами приміщення суду з використанням власних технічних засобів. На цей час ухвалений за основу законопроєкт від 1 червня 2023 року № 8358/П «Про внесення змін до Кодексу адміністративного судочинства України, Цивільного процесуального кодексу України, Господарського процесуального кодексу України та інших законодавчих актів щодо здійснення судочинства під час дії воєнного чи надзвичайного стану та врегулювання спорів за участі судді», який передбачає під час дії воєнного або надзвичайного стану для суду та інших учасників процесу можливість брати участь у судових засіданнях без прив’язки до конкретного приміщення (https://itd.rada.gov.ua/billInfo/Bills/Card/42032).
Окрім того, у зв’язку з відновленням роботи Херсонського апеляційного суду, Великоолександрівського та Нововоронцовського районних судів Вища рада правосуддя вирішила достроково закінчити відрядження суддів указаних судів. Так, відповідно до рішення ВРП від 30 травня 2023 року початок процесуальної діяльності зазначених судів визначено 12 червня 2023 року (https://hcj.gov.ua/news/vrp-dostrokovo-zakinchyla-vidryadzhennya-deyakyh-suddiv-hersonskyh-sudiv).
Наразі місто Херсон часто перебуває під шквальними обстрілами окупантів. За відсутності належно обладнаних укриттів, захисних споруд і відповідних законодавчо регульованих процедур розгляду справи поза межами приміщень судів закінчення відрядження суддів ставить під реальну загрозу життя і здоров’я працівників суду, громадян — відвідувачів суду та самих суддів, а також зменшення ефективності роботи цих судів в умовах частих обстрілів, сигналів повітряної тривоги. Через ці обставини вже зараз працівники апарату вказаних судів відмовляються від повернення на свої робочі місця та звільняються, що зумовлює «кадровий голод» у цих судах. Таким чином, рівень здійснення судочинства вказаних судів порівняно з динамікою їх сьогоднішнього функціонування на відносно безпечних територіях країни щонайменше значно сповільниться. Хто від цього виграє? Навряд чи громадяни, які звернулися по судовий захист.
Ясна річ, що діяльність суду, як і багатьох інших професій в Україні, яка в мирні часи є буденною, у контексті війни потребує майже подвигу. І суд як державна інституція зобов’язаний демонструвати стійкість. Проте, окрім стійкості, має бути також ефективність від діяльності суду і турбота про життя громадян з боку держави, яка відносить себе до цивілізованого, гуманного світу, у якому життя людини — найвища цінність. Адже над державою тяжіє обов’язок — зробити все, наскільки це можливо, для збереження людського життя, принаймні мінімізувати загибелі.
Підсумовуючи, зазначимо, що хотілося б вірити, що найближчим часом здоровий глузд переможе дисфункціональні рішення, зокрема ухвалений за основу законопроєкт від 1 червня 2023 року № 8358/П «Про внесення змін до Кодексу адміністративного судочинства України, Цивільного процесуального кодексу України, Господарського процесуального кодексу України та інших законодавчих актів щодо здійснення судочинства під час дії воєнного чи надзвичайного стану та врегулювання спорів за участі судді» буде проголосований та у відповідному порядку набере чинності.
Продукт створено у результаті співпраці JustTalk і ULAG (учасниці коаліції «Україна. П’ята ранку») в рамках оцінки та посилення потенціалу національної системи правосуддя щодо запобігання безкарності за міжнародні злочини.