Російська агресія проти України, яку вже засудила світова спільнота, і, упевнена, яка буде засуджена на рівні міжнародних судів та/або трибуналів (про що вже свідчить застосування ЄСПЛ правила 39 стосовно війни в Україні та інші міжнародні документи), викликала потребу нормативної регламентації низки питань, пов’язаних з оголошеним воєнним станом та інтенсивними воєнними діями. Серед них — і питання трупів військовослужбовців країни-агресора.
Фото: Слово і Діло
Постановою Кабінету Міністрів України від 05.03.2022 року затверджено Порядок забезпечення збору тіл (останків) загиблих військовослужбовців держави-агресора (російської федерації), а також незаконних збройних формувань, зокрема з тимчасово окупованих територій в окремих районах Донецької і Луганської областей. Постановою Кабінету Міністрів України від 17.03.2022 року № 307 змінено назву акта на Порядок забезпечення збору тіл (останків) загиблих військовослужбовців збройних сил російської федерації, осіб, які входили до складу незаконних збройних формувань, що вчинили збройну агресію проти України, і Порядок викладено в новій редакції. Це логічно, адже держава-агресор залучає і найманців.
Звернемо увагу на ключові положення оновленого документа.
Для збору тіл (останків), речей і документів загиблих осіб та фіксації цього процесу облдержадміністрації (військові адміністрації на період воєнного стану) невідкладно забезпечують створення спеціальних груп у складі представників облдержадміністрацій (військових адміністрацій на період воєнного стану), сил територіальної оборони Збройних Сил, Національної гвардії, Національної поліції, ДСНС, СБУ (за згодою), а також за згодою — представників експертних (медичних) служб, громадських організацій і релігійних об’єднань, міжнародних гуманітарних організацій. Керівники спеціальних груп визначаються з-поміж представників облдержадміністрацій (військових адміністрацій на період воєнного стану). Ці ж органи влади визначають спеціальні пункти збору та зберігання тіл (останків) у кожній області на базі (за попереднім узгодженням) бюро судово-медичної експертизи або на рівні інших закладів за погодженням з бюро судово-медичної експертизи.
Організація збору тіл (останків), речей і документів загиблих осіб і фіксації цього процесу та безпосередньо збір тіл (останків), речей і документів загиблих осіб відповідно до Порядку передбачає:
1
створення та оснащення спеціальних груп; МОЗ затвердило порядок оснащення спеціальних груп під час збору тіл матеріалами та обладнанням (
наказ МОЗ від 08.03.2022 року № 428).Облдержадміністрації (на період воєнного стану — військові адміністрації) зобов’язані забезпечити групи патолого-анатомічними мішками для збору та перевезення тіл (останків), гігієнічними засобами та обмундируванням і засобами фотофіксації, а за можливості і відеофіксації, спеціалізованим транспортом для перевезення тіл (останків) (у разі відсутності спеціалізованого транспорту використовується наявний транспорт);
2
отримання інформації про місця знаходження тіл. Облдержадміністрації (на період воєнного стану — військові адміністрації) організовують оперативне отримання інформації від Збройних Сил, Національної гвардії, Національної поліції, ДСНС, МВС, СБУ про місця знаходження тіл (останків); створюються відповідні кол-центри при облдержадміністраціях (на період воєнного стану — військових адміністраціях);
3
отримання інформації про перевірку таких місць фахівцями вибухотехнічної служби Національної поліції на наявність вибухонебезпечних предметів;
4
інструктаж спеціальних груп (про заходи безпеки та особливості проведення такої роботи) і визначення керівників; інформування населення про порядок проведення збору тіл (останків);
5
вжиття заходів для залучення представників ЗМІ для відео- та фотозйомки під час збору тіл (останків);
6
виїзд спеціальних груп на визначені локації (місця) для проведення збору тіл (останків);
7
присвоєння унікального коду (номера) тілам (відповідні правила регламентовано вищезазначеним наказом МОЗ, додаток 3);
8
збір даних про тіла (згідно з додатком 5 вищезазначеного наказу МОЗ передбачено присвоєння кожному тілу (останкам) загиблого унікального коду (номера) і заповнення бланку для запису даних про тіло (останки) загиблого; фотографування кожного тіла (останків) загиблого та фіксування інформації про нього; поміщення кожного тіла (останків) загиблого в спеціальний мішок; впорядковане тимчасове зберігання тіл (останків) загиблих);
9
передача інформації про зібрані тіла (останки), виявлені речі і документи загиблих осіб для внесення до спеціального реєстру загиблих військовослужбовців збройних сил російської федерації, осіб, які входили до складу незаконних збройних формувань, що вчинили збройну агресію проти України (цей реєстр створює та веде МВС);
10
перевезення тіл (останків) до моргів або за можливості на визначену залізничну станцію, де вони поміщаються до рефрижераторів на залізничній базі та/або авторефрижераторів;
11
доставка до єдиного центру, з якого буде здійснюватися їх подальше транспортування, зокрема до російської федерації;
12
передача тіл (лише після вичерпного встановлення, впізнання, ідентифікації та підтвердження осіб загиблих з обов’язковим відібранням геномної інформації за участю представників міжнародних гуманітарних організацій);
13
якщо неможливо забезпечити доставлення тіл та останків до моргів або пунктів збору на час воєнного стану або в разі, коли заходи із встановлення, впізнання, ідентифікації та підтвердження осіб загиблих не дали відповідних результатів, розв’язується питання про захоронення тіл та останків з обов’язковою фіксацією місця, кількості та ідентифікаторів останків (облдержадміністраціями, на період воєнного стану — військовими адміністраціями).
Під час збору тіл (останків) спеціальні групи постійно здійснюють фотофіксацію (відповідні правила регламентовано вищезазначеним наказом МОЗ, додаток 4) і за можливості відеофіксацію. За результатами збору та фіксації керівник спеціальної групи складає акт (за формою згідно з додатком) у двох примірниках, які підписують усі члени спеціальної групи, він зберігається у відповідного представника облдержадміністрації (на період воєнного стану — військової адміністрації).
Ця постанова та наказ МОЗ, без сумніву, дозволяють розв’язати ключові питання збору тіл (останків) загиблих військовослужбовців збройних сил російської федерації та осіб, які входили до складу незаконних збройних формувань, що вчинили збройну агресію проти України (у тому числі найманців з країн світу тощо). Водночас оскільки з території республіки білорусь запускалися ракети по території України, були повідомлення про те, що ця держава перекидає війська на кордон України під приводом ротації, держава-агресор Російська Федерація вживала заходів із залучення до війни проти України представників країн-учасниць Організації Договору про колективну безпеку, питання про тіла (останки) загиблих військовослужбовців інших держав у разі, якщо вони стануть співучасниками агресії проти України, можуть актуалізуватися й мають бути розв’язані в постанові.