В межах міжнародного права, наразі, існує три механізми притягнення Президента Путіна до відповідальності.
Міжнародний Суд ООН в Гаазі. Україна вже подала позов проти Російської Федерації. Слухання щодо попередніх заходів щодо Росії відбудуться наступного тижня. Відповідно до юрисдикції Суду, в позові Україна заперечує будь-які акти геноциду на своїй території і обґрунтовує, що РФ не може використовувати Конвенцію про запобігання злочину геноциду та покарання за нього для виправдання своєї протиправної агресії.
Європейський суд з прав людини в Страсбурзі. 25 лютого Комітет Міністрів Ради Європи зупинив право РФ на представництво у двох своїх органах – у Комітеті та Парламентській асамблеї РЄ. Росія залишається членом Ради Європи. Зупинення членства не передшкоджає відповідальності РФ за дотримання Європейської Конвенції з прав людини. До суду можна звернутися як з індивідуальною скаргою, коливикористані усі внутрішні засоби юридичного захисту, так і з скаргою про порушення Конвенції з боку держави/держав-членів Ради Європи. Цього тижня Україна отримала рішення суду щодо запровадження попередніх заходів за поданим раніше позовом.
Міжнародний кримінальний суд. В результаті звернення 39 країн, прокурор Міжнародного кримінального суду відкрив розслідування щодо подій в Україні. Офіс прокурора Міжнародного кримінального суду має повноваження розслідувати злочини геноциду, воєнні злочини та злочини проти людяності, скоєні на території України. Компетенція Міжнародного кримінального суду щодо злочинів агресії поширюється на країни, які ратифікували Римський статут, або у випадку, коли Рада Безпеки ООН виступає позивачем. РФ відкликала свій підпис під Римським статутом. Очевидно, що РФ застосує право вето у випадку, якщо позов буде ініційовано Радою Безпеки ООН. Тому, в поточній ситуації, суд не зможе розглянути справи щодо злочинів агресії, вчинених РФ проти України.
Ми пропонуємо доповнити вже розпочаті процеси створенням спеціального трибуналу щодо України з чітким фокусом на злочини агресії, які не можуть бути досліджені трьома іншими судами. Спеціальний Трибунал для Покарання Злочинів Агресії проти України може бути створений швидко та за тими самими принципами, якими керувалися країни-союзники під час створення Міжнародного військового Трибуналу в 1942 р. та проведення Нюрнберзького процесу.
Спеціальний Трибунал має дослідити акт насильства Росії проти України та встановити, чи є він злочином агресії. Під юрисдикцію Трибуналу має підпадати дослідження дій як виконавців злочинів агресії, так і задіяних осіб.
З повним текстом заяви про створення Спеціального Трибуналу англійською можна ознайомитись нижче.
Фото: nrcu.gov.ua