Простіше “мати під рукою” особу, аніж застосовувати інші заходи забезпечення кримінального провадження.
Глобальна причина — особливість побудови процесу розслідування, в якому відправною точкою досі є отримання від підозрюваної особи зізнання та інших відомостей, що можуть стосуватися вчиненого правопорушення (обвинувальний ухил). При цьому мають існувати обґрунтовані підстави вважати, що особа є причетною до вчинення правопорушення, повинні бути забезпечені її процесуальні права та гарантії, й особа має бути звільненою одразу як тільки перестали існувати підстави для подальшого обмеження її свободи.
Існуючі проблеми в інституті затримання за підозрою у вчиненні злочину
Про практику затримання всіх осіб, які фактично підозрюються у вчиненні кримінального правопорушення
В Україні відбулось деформування інституту затримання. Воно давно перетворилося на самоціль. Щодо будь-якої особи, яку застали під час вчинення злочину, прокурор завжди клопотатиме про запобіжний захід у вигляді тримання під вартою, незалежно від наявності ризиків ухиляння від слідства. Простіше “мати під рукою” особу, аніж застосовувати інші заходи забезпечення кримінального провадження. Глобальна причина — особливість побудови процесу розслідування, в якому відправною точкою досі є отримання від підозрюваної особи зізнання та інших відомостей, що можуть стосуватися вчиненого правопорушення (обвинувальний ухил). При цьому мають існувати обґрунтовані підстави вважати, що особа є причетною до вчинення правопорушення, повинні бути забезпечені її процесуальні права та гарантії, й особа має бути звільненою одразу як тільки перестали існувати підстави для подальшого обмеження її свободи.
Обмежене коло злочинів, за вчинення яких можна затримати в порядку статті 208 КПК України
Затримання уповноваженою службовою особою встановлює невиправдані перешкоди для виконання органами правопорядку завдань із протидії злочинності. Згідно з ч. 1 ст. 208 КПК України органи правопорядку фактично позбавлені права затримувати особу за підозрою у вчиненні цілої низки злочинів, якщо чинним Кримінальним кодексом України за ці злочини не передбачене покарання у виді позбавлення волі.
Наприклад, до цієї категорії належать такі поширені злочини:
• умисне легке тілесне ушкодження (ст. 125 КК України);
• [некваліфіковане] хуліганство (ч. 1 ст. 296 КК України);
• незаконні дії з документами на переказ коштів, платіжними картками та іншими засобами доступу до банківських рахунків, електронними грошима, обладнанням для їх виготовлення (ст. 200 КК України);
• [некваліфіковане] шахрайство (ч. 1 ст. 190 КК України).
За умови слабкого функціонування “ордерного” порядку затримання в порядку ст. 187-191 КПК України на практиці затримання сьогодні за вчинення цих злочинів у законний спосіб майже неможливе.
Відсутність єдиного розуміння в органів правопорядку особи, яка може здійснити затримання в порядку ст. 208 КПК України
Серед органів правопорядку відсутнє єдине бачення поняття “уповноваженої службової особи”, яка має право без ухвали слідчого судді, суду затримати особу, підозрювану у вчиненні кримінального правопорушення в порядку ст. 208 КПК України. На практиці поширене тлумачення, що нею є лише слідчий органу досудового розслідування, який відповідно до цього тлумачення наділений повноваженням складати протокол про затримання особи.
Саме через таке тлумачення існує проблема з вказанням невірного часу затримання особи в протоколі затримання, від якого починається обчислення процесуальних строків. Слідчі тлумачать час затримання не згідно вимог ст. 209 КПК України (момент затримання - коли особа силою або через підкорення наказу змушена залишатися поряд із уповноваженою службовою особою), а відповідно до власного уявлення, що цим моментом є час складення протоколу. Наприклад, хоча в поліції одразу після вчинення злочину зазвичай здійснює затримання патрульний поліцейський, однак його не розглядають як уповноважену службову особу, тож він не складає протокол та, навіть, згідно з такого тлумачення, не зобов’язаний забезпечувати процесуальні гарантії.
Разом з тим, системне тлумачення законодавства, а саме КПК України та Закону України “Про Національну поліцію” дозволяє дійти висновку, що будь-який атестований поліцейський наділений повноваженням із затримання осіб, які вчинили кримінальні або адміністративні правопорушення (п. 9 ч. 1 ст. 23, ст. 37 Закону), отже є уповноваженою службовою особою.
Проблеми “ордерного” затримання
В разі встановлення особи правопорушника через певний час після вчинення злочину й виникнення необхідності його затримання, правоохоронці мають спочатку повідомити цю особу про підозру й лише після цього звертатися до суду за дозволом на затримання. Цілком зрозуміло, що на практиці виконати цю вимогу закону дуже складно, адже таке повідомлення само по собі може створити ризик втечі фактично підозрюваної особи.
З урахуванням даних проведеного нами аналізу можна стверджувати, що сьогодні правоохоронні органи не мають законних підстав для затримання в порядку ст. 208 КПК України або затримання на підставі дозволу суду осіб, що підозрюються у вчиненні злочинів, за які не передбачене покарання у вигляді позбавлення волі.
Субститут затримання
На практиці поліцейські давно обходять вищезазначені проблеми такими неформальними речами як “запрошення” або “виклик” особи. Слідчі органи досудового розслідування, маніпулюючи термінологією та користуючись низьким рівнем правової обізнаності серед громадян, застосовують на практиці ч. 2 ст. 133 КПК України (виклик слідчим, прокурором). Положення цієї статті дозволяють викликати на допит чи для участі в іншій процесуальній дії підозрюваного, свідка, потерпілого або іншого учасника кримінального провадження. Отже, особа має бути наділена процесуальним статусом відповідно до положень цього Кодексу. Те саме стосується оголошення в розшук (ст. 281 КПК України), яке може бути застосовано тільки у разі, якщо особа не з’являється без поважних причин на виклик слідчого, прокурора.
З ухваленням КПК України 2012 року раніше існуюча практика виклику свідків, які одразу після надання свідчень переходили у статус підозрюваних, частково відійшла у минуле. Відповідно до нових правил доказування недопустимими є докази, отримані з показань свідка, який надалі був визнаний підозрюваним чи обвинуваченим у цьому кримінальному проваджені (п. 1 ч. 3 ст. 87 КПК України). Водночас практика зберігається за умови, якщо до ЄРДР вносяться відомості про нове кримінальне правопорушення, а інформація, отримана в ході допиту не фіксується та не є показаннями, а лише поясненнями, що не є доказом.
Тіньові затримання
На практиці це призводить до так званих “тіньових затримань”, кількість яких з року в рік збільшується. Згідно з даними офіційної статистики Національної поліції України у 2017 році порівняно з 2013 роком кількість затримань в порядку ст. 208 КПК України зменшилось на 37% (13916 у 2013 році; 12371 у 2014 році; 11644 у 2015 році; 9437 у 2016 році; 8793 у 2017 році). На жаль, ці дані не пов’язані з гуманізацією роботи правоохоронців, а є наслідком приховування кримінальних правопорушень та затримань від обліку.
Фактично затримані особи знову, як це було раніше, перетворилися на запрошених осіб, свідків або ж осіб, які добровільно прийшли до органів поліції для надання пояснень. Результатом таких “запрошень” є встановлення причетності особи до злочину, після чого запускається законна процедура і особа стає учасником кримінального провадження. Якщо ж встановити причетність такої особи до вчинення злочину в ході подібних опитувань не вдається, то фактично затримана особа просто звільняється, а проведені з нею дії взагалі ніде не обліковуються.
Затримання без ухвали слідчого судді, суду у разі, якщо сплинув час з моменту вчинення злочину
Сьогодні інститут затримання за ухвалою слідчого судді, механізми судового виклику і розшуку осіб працюють так слабко, що правоохоронці, вдаючись до незаконних дій, затримують всіх у порядку, передбаченому для щойно скоєних злочинів, про що йшлося вище. Проведені нами дослідження демонструють випадки, коли особи затримуються в порядку ст. 208 КПК України через місяць, півроку, навіть рік після вчинення злочину. Попри чіткі вимоги ст. 208-209 КПК України, якими визначено порядок та можливий час затримання, органи правопорядку, свідомо порушуючи закон та посилаючись на неможливість отримання ухвали слідчого судді, суду, адже існує ризик втечі, продовжують незаконно затримувати людей.
Невірне тлумачення наслідків затримання для особи, яка підозрюється у вчиненні кримінального правопорушення
Останньою проблемою є те, що в загальноприйнятому тлумаченні КПК України серед органів правопорядку факт затримання особи, складення протоколу про затримання за підозрою у вчиненні кримінального правопорушення, тягнуть за собою оголошення особі про підозру протягом 24 годин з подальшим поданням клопотання про обрання запобіжного заходу.
Таке тлумачення ґрунтується на вимогах п. 1 ч. 1 ст. 276 КПК України – випадком обов’язкового повідомлення про підозру є “затримання особи на місці вчинення кримінального правопорушення чи безпосередньо після його вчинення”, а також встановленій практиці досудового розслідування. В більшості випадків, якщо особа затримується одразу після вчинення злочину, на думку органів прокуратури автоматично існують ризики перешкоджання досудовому розслідування, отже подається клопотання про обрання запобіжного заходу у вигляді тримання під вартою без належного обґрунтування таких ризиків.
Саме цим пояснюється практика неформального “погодження” слідчим та прокурором складення протоколу про затримання, адже має існувати “судова перспектива” для цього кримінального провадження. При цьому, у разі затримання групи людей на місці вчинення кримінального правопорушення, лише одиниці отримують належний процесуальний статус та гарантії, а інші після опитування залишаються “запрошеними”, “свідками” тощо. Враховуючи, що після перевірки фактичних обставин вчинення кримінального правопорушення, слідчий/прокурор може не знайти докази причетності особи до його вчинення, а отже особа не підозрюється у вчиненні кримінального правопорушення, він має звільнити особу після складення протоколу та забезпечення їй всіх процесуальних гарантій.
Необхідні зміни в інституті затримання
Інститут затримання особи за підозрою у вчиненні кримінального правопорушення
потребує таких змін:
• вилучення обов’язкової вимоги наявності санкції за вчинення злочину у вигляді позбавлення волі з ст. 208 КПК України;
• закріплення в ст. 208 КПК України такої підстави для затримання як “під час безперервного переслідування, тобто погоні за цією людиною після вчинення злочину” за аналогією з ст. 207 КПК України;
• зміни до ст. 42 та 187-191 КПК України мають передбачати можливість подання клопотань стосовно отримання ухвали на дозвіл на затримання з метою приводу стосовно особи, до якої держава фактично ставиться як до підозрюваної, незалежно від наявності письмового повідомлення про підозру, якщо до неї можна застосувати запобіжний захід у вигляді домашнього арешту або тримання під вартою. Разом із запропонованими змінами до інституту підозри клопотання до слідчого судді, суду має подаватись разом із складеною підозрою, яка була зареєстрована в ЄРДР, але не вручена особі через невстановлене місцезнаходження;
• вилучення з ст. 276 КПК України слово “обов’язково” стосовно випадків вручення повідомлення про підозру;
• додавання в ст. 3 КПК України (основні терміни) поняття уповноваженої службової особи, а саме під нею варто розуміти “поліцейського, слідчого, детектива, працівника оперативного підрозділу та інших працівників органу державної влади, яким законом надано право здійснювати затримання за підозрою у вчиненні кримінального правопорушення”.
Імплементація цих змін може відбутись за такими сценаріями:
1. Шляхом внесення законодавчих змін
1.1 Вносяться зміни до ст. 3, 42, 187-191, 208, 276 КПК України, зазначені вище.
1.2 В результаті органи правопорядку отримують можливість ефективно здійснювати свої повноваження через затримання особи на місці вчинення злочину у всіх випадках.
1.3 Разом з тим будь-який поліцейський може затримати особу одразу після вчинення злочину, водночас він зобов’язаний скласти протокол про затримання та забезпечити базові процесуальні гарантії.
1.4 Також вирішується проблема подання клопотань про “ордерне” затримання, якщо минув час з вчинення злочину і встановлено підозрювану особу.
1.5 Та вирішується проблема із обов’язковою “прив’язкою” затримання та складення протоколу про затримання разом із повідомлення про підозру та поданням клопотання про обрання запобіжного заходу до такої особи.
2. Шляхом застосування стандартів досудового розслідування та зміни судової практики
2.1 Проблема із обмежений колом осіб, які підлягають затриманню не вирішується.
2.2 Шляхом роз’яснення та навчання серед підрозділів органів правопорядку розуміння того, хто є уповноваженою службовою особою на здійснення затримання розширюється та нею стає особа, яка фактично затримує особу одразу після вчинення злочину.
2.3 Проблема із підозрою у вчиненні злочину та необхідності подання клопотання про “ордерне” затримання вирішується шляхом вказання в клопотанні фактичного статуту особи як підозрюваної та аргументації в суді, що письмове повідомлення про підозру може призвести до її втечі. Водночас суди, розуміючи проблеми, та застосовуючи широке тлумачення поняття “підозрювана” особа в ст. 187-191 КПК України задовольняють такі клопотання.
2.4 Проблема з “прив’язкою” затримання та складення протоколу про затримання особи та подальшим повідомлення про підозру та поданням клопотання про обрання запобіжного заходу вирішується шляхом роз’яснення та навчання, а також зміни судової практики стосовно оскарження рішень, дій чи бездіяльності органів правопорядку, які полягають у практиці “тіньових” затримань.